פעילות
לדוגמא
ישיבה בסביבת הלמידה "סלע
המחלוקת"
אם
משאבי ביה"ס אינם מאפשרים עיצוב של סביבת למידה קבועה בחצר, ניתן פשוט לנצל
סתם אבן גדולה שממילא נמצאת בחוץ ולשבת לידה. אפשרות לפעילות בתוך חדר הכיתה:
מארגנים את התלמידים לישיבה המתאימה לפעילות ומניחים במקום בולט אבן שעליה כותבים
בטוש שחור "סלע המחלוקת".
א.
המורה מנחה דיון קצר בקבוצה על הפסוק וַיִּקַּח
יְהוָה אֱלֹהִים, אֶת-הָאָדָם; וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן, לְעָבְדָהּ
וּלְשָׁמְרָהּ. (בראשית, ב', ט"ו). לדבר אתם על האחריות של האדם
לטבע ולבקש מהם דוגמאות.
ב.
העלאת דילמה פוטנציאלית : לאחרונה פנו מספר יזמים והציעו לראש העיר חיפה,
כי יעודדו הגעה של תושבי העיר לטייל בוואדי לוטם ואף יקימו באמצעו בגדה הגבוהה שלו
(כדי לא לפגוע בזרימת המים בימים הגשומים), קיוסק אקולוגי המקפיד עקרונות
של בר-קיימות. היזמים מתחייבים כי בתמורה לרישיון הפעלה של העסק, הם ישמרו על
ניקיון הוואדי לאורך כל השנה ויעשו כל שביכולתם לא לפגוע בטבע.
ג.
המורה יחלק את התלמידים לשתי קבוצות ויודיע להן ששתיהן תומכות ברעיון של
מציאת דרכים למשוך קהל מבקרים גדול יותר בוואדי לוטם. אלא שהאחת תסביר מדוע אין להתיר בשום פנים ואופן את מיזם הקיוסק האקולוגי והשניה תידרש ללמד זכות על המיזם ולהוכיח מדוע הוא דווקא טוב לסביבה.
ד.
המורה ימנה שופט מקרב התלמידים שיישב ליד הסלע, ישמור על סדר הצגת
הטיעונים, ישאל שאלות ויכריע.
ה.
המורה ימנה "משגיח". תפקידו להסתובב בין הקבוצות המכינות את
הטיעונים ולרשום משוב על אופן הדיון בקבוצה (היה דיון מכבד וקשוב, השתתפות מלאה של
כל חברי הקבוצה, רישום מסודר של הטיעונים וכו') ועל האופן בו יציגו את טיעוניהם.
בהמשך ירשום "המשגיח" משוב גם על התנהלותו של השופט (שאל שאלות טובות,
היה קשוב, היה הוגן וכו')
ו.
כל קבוצה בוחרת את הנציגים שיטענו מול השופט ומקבלת הודעה מראש: זמן ההכנה
בקבוצה 20-25 דקות, זמן הצגת הטיעונים אינו עולה על חמש דקות לכל קבוצה.
ז.
בתום הכרעתו של התלמיד השופט, ייתן "המשגיח" משוב קצר לכל אחת מן
הקבוצות וגם לשופט.
בהצלחה,
ד"ר נגה כוכבי
מבנה
הפעילות נשאר קבוע, הדילמות מתחלפות ונובעות:
מן
הצורך בהכרעה בסכסוך בין תלמידים (ניתן להיעזר ב"סנהדרין תלמידים", או לברר במליאה
של הכיתה).
מתוך
שיעורי ספרות, תנ"ך, היסטוריה ואזרחות
מניסיוני, יש חשיבות רבה
יותר לעצם השימוש בשיטה.
אין צורך בהשקעה גדולה
כ"כ כגון זו שבתמונה.
כאמור, אפשר להסתפק בהבאת אבן סמלית לכיתה, או לשבת לידה בחצר
בתמונה, סביבת הלמידה שתכננתי לביה"ס הריאלי לפני מספר שנים.
.מימון: משפחת הדסה אלון באמצעות הקק"ל
מיקום: פתחו של ואדי לוטם בואכה גן האם (חצר אחורית של ריאלי סניף מטו"ס)0
נגיש לכל תלמידי חיפה ומוריהם החפצים בכך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה